Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.

Wspieraj Meczyki.pl

Zauważyliśmy, że korzystasz z oprogramowania blokującego reklamy. Serwis Meczyki.pl tworzymy od wielu lat z pasji, hołdując zasadzie "kibice dla kibiców".
Dochody z reklam pomagają nam stale utrzymać redakcję i opłacać serwery, niezbędne do funkcjonowania strony.

Mamy zatem wielką prośbę o dodanie Meczyków do "białej listy" i odblokowanie wyświetlania reklam. By to zrobić, kliknij w przycisk poniżej, a następnie odśwież stronę.

Jak odblokować reklamy na Meczykach?

Dziś Rosja, jutro Katar. Jak FIFA zabija tradycję i wartości w futbolu?

Rafał Hydzik  14 cze 2018 | 10:11 75
Dziś Rosja, jutro Katar. Jak FIFA zabija tradycję i wartości w futbolu?
Źródło zdjęcia: fifa.com

W wigilię 1914 roku, w samym środku I wojny światowej, dwie zwaśnione strony wyszły z okopów, by stanąć naprzeciw siebie w meczu piłki nożnej. Już wtedy było jasne, że w idealnie kulistym kształcie futbolówki drzemie olbrzymia siła, potężniejsza od wojen, polityki, a nawet wieczystego dyktatora na kuli ziemskiej – pieniędzy.

Momentów supremacji futbolu nad sprawami przyziemnymi było znacznie więcej. Przykładowo wizyta Pelego i Santosu w Nigerii w 1969 wstrzymała na 48 godzin wojnę domową, a na prośbę Didiera Drogby w Wybrzeżu Kości Słoniowej po raz pierwszy od 5 lat zapanował „olimpijski”, a raczej mundialowy pokój. Futbol to spoiwo.

Tak jak w antycznej Grecji zakopywano topór wojenny na okres igrzysk, by wspólnie oddawać się sportowym uniesieniom, tak współcześnie jedna piłka i dwie bramki mogą mieć kluczowy wpływ na sytuację na świecie. Czas teraźniejszy czy może już przeszły?

Stańmy na chwilę, rozejrzyjmy się. Czy w tym sporze faktycznie nadal mamy jasny i klarowny wynik? Czy futbol, jego romantyczne idee i cała jego magia rzeczywiście nadal górują nad stertą pieniędzy rozdawaną pod stolikami? Szereg ostatnich wydarzeń w świecie futbolu sprawia, że na te pytania trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź.

Jak do tego doszło nie wiem

Skłamałbym, gdybym powiedział, że mistrzostwa świata w Rosji są w ostatnich czasach największym absurdem wniesionym przez politykę do świata sportu. Z pewnością jednak pierwszoplanowym. Czy Rosja zasłużyła na święto futbolu?

Nie można odmówić największemu terytorialnie państwu świata wielu spełnionych kryteriów pod kątem organizacji mundialu. To kraj o olbrzymim potencjale i nieopisanych możliwościach finansowych i ekonomicznych, pozwalających na realizację wymogów dotyczących przygotowania mundialowej infrastruktury.

Parafrazując popularne ostatnio w internecie powiedzenie – jak mam się cieszyć z mundialu, kiedy w Rosji łamana jest konstytucja? Odkładając jednak żarty na bok, właściwie z tygodnia na tydzień pojawiają się nowe brudy i wątpliwości co do słuszności wyboru gospodarza mundialu. Pierwsze rozterki pojawiły się już 3 lata temu w okolicznościach zestrzelenia malezyjskiego Boeinga 777-200ER.

Natychmiastową reakcją europejskiej sceny politycznej było podważenie organizacji mistrzostw świata przez Federację Rosyjską. Do przewrotu rzecz jasna nie doszło, ale niejednoznacznych „incydentów” z Rosją w roli głównej nie brakowało. Wydarzenia opisane w brytyjskiej prasie jako „skandal z Salisbury” jedynie dolały oliwy do potężnego już ognia.

Niewyjaśnione otrucie Sergieja Skripala i eksmisja 23 rosyjskich dyplomatów razem z całą siatką szpiegowską – napięcie piętrzyło się z dnia na dzień. Wracając jednak do meritum – efektem tych wydarzeń jest bojkot rosyjskiego mundialu przez przedstawicieli rządów kilku zakwalifikowanych państw, z Theresą May i księciem Williamem na czele i Andrzejem Dudą zaraz za nimi.

Za Matkę Rossiję!

Na tym jednak nie koniec. Podstawowym celem organizatora mundialu jest zapewnienie bezwarunkowego i niepodważalnego bezpieczeństwa przyjezdnym piłkarzom i kibicom. Trudno jednak wystosować takie gwarancje, kiedy miejscowi „koneserzy futbolu” jawnie ostrzegają Anglików przed wjazdem w swoje granice. Aczkolwiek slogan „przygotujcie się na śmierć” na pewno można interpretować dwojako, nie ma co popadać w paranoję.

„A więc chcecie wojny? Dostaniecie ją. Walka jest w naszej krwi, w czerwcu zamienimy słowa w czyny” - dumnie zaznaczył jeden z rosyjskich wojowników, dodatkowo doradzając Anglikom zwiększenie intensywności treningów na siłowni. Władze rosyjskie zapewniają, że wszczęte zostały wszelkie procedury bezpieczeństwa, by nie dopuścić do powtórki z francuskiego Euro, kiedy to Rosjanie stanęli oko w oko z kibicami „Synów Albionu”.

– Musimy zrozumieć, że 9 na 10 fanów piłki nożnej idzie na mecz, żeby walczyć, i to jest normalna sytuacja. Chłopaki bronili honoru kraju i nie pozwolili Brytyjczykom zbezcześcić naszej ojczyzny – skomentował sytuację Igor Lebiediew, czyli jeden z członków Związku Piłki Nożnej, który opinii publicznej obiecał „poskromienie białego niedźwiedzia”. Nasuwa się kolejne pytanie – jak zaufać człowiekowi, który proponował włączenie chuligaństwa w grono sportów drużynowych? Jak powierzyć jemu i jemu podobnym swoje bezpieczeństwo?

Mundiale od zawsze łączyły. Cztery i osiem lat temu ulice kolejno Brazylii i RPA były jedną wielką kolorową masą, a w eter niósł się zlepek wszelkich możliwych pieśni. Cały świat zjeżdżał się w jedno miejsce, by wspólnie żyć zgodnie z kierunkiem, w którym potoczy się futbolówka. Niech ktoś spróbuje wyobrazić sobie identyczną sytuację w Rosji. Wyzwanie, prawda?

Absurdów ciąg dalszy

I tu pojawia się najważniejsza kwestia, która wywołała olbrzymi zamęt na Wyspach. Nie chcę, by moja rodzina jechała do Rosji – powiedział niedawno Danny Rose. – Sankcja 22 tysięcy euro za rasizm to coś obrzydliwego. Nie mam żadnej wiary w tamtejszy system sprawiedliwości. Jeżeli zostanę obrażony na tle rasowym, będę musiał to przyjąć. Nie powinno tak być, ale tak jest – dodawał.

Kompletny brak wiary w system, choć w pełni uzasadniony, to tragedia wyższych lotów. Rosja słynie z nieumiejętności utrzymania problemu rasizmu na wodzy. Wielu piłkarzy wraca stamtąd szybciej, niż przyjechali, ewentualnie zostaje kosztem swojego zdrowia psychicznego. W jakim stopniu możemy mówić o normalności, kiedy uczestnicy mistrzostw świata są przerażeni perspektywą wyjazdu?

Na ulicach Rosji pojawi się ledwie odsetek liczby kibiców, względem poprzednich imprez. Ludzie się zwyczajnie boją. Przedstawicielom społeczeństwa LGBT otwarcie polecono, by nie prowokowali Rosjan swoją „odmiennością”. Przypomnę, że homofobiczne okrzyki ze strony Meksykanów zostały usankcjonowane przez FIFĘ. W tym przypadku jednak przymknięto oko. Są równi i równiejsi.

Na igrzyskach olimpijskich w Soczi w 2014 rosyjscy atleci występowali pod wpływem silnych środków dopingujących. Perspektywa sukcesu i wznoszonych laurów na własnej ziemi posunęła ich do sięgnięcia po substancje, o których sportowcy nie powinni nawet myśleć. Całą sytuację obnażył niemiecki dziennikarz ze stacji ARD. Nikogo więc specjalnie nie zaskoczyło, że w tym roku odrzucono wniosek o wizę nieszczęsnej persony non grata.

– Jakimś cudem przyznano Rosji organizację mundialu i po prostu musimy z tym żyć – skwitował Rose, w kilku prostych słowach nakreślając olbrzym absurdu, który nikt dotąd nie odważył się nazwać po imieniu.

Pieniądze szczęście dają

Już od momentu zakupu Paris Saint-Germain przez Nassera El Khelafiego Katarczycy skutecznie udowadniają, że pewne wartości w świecie futbolu dawno umarły, a rzeczy pozornie bezcenne można bez większych problemów zakupić. Zdaniem Seppa Blattera (odsuniętego od głównodowództwa w FIFA z powodu korupcji) „świat arabski zasługiwał na mundial”. Zasługiwał i dostał. Organizację mistrzostw świata w 2022 przyznano Katarowi.

Niemal od razu pojawiły się pytania – jakim cudem kraj bez stadionów wygrał przetarg? W szranki stanęło wówczas 5 narodów: Stany Zjednoczone, Korea Południowa, Australia, Japonia i właśnie Katar. W oficjalnych danych ci ostatni przeszli suchą stopą przez wszystkie rundy eliminacyjne, prezentując projekt o „najmniejszym zagrożeniu operacyjnym”.

Cała ta elekcja od samego początku niosła za sobą nie do końca przyjemny zapach. Wszczęto w jej sprawie śledztwo, które wykazało rzeczywiste dane głosowania. Jedynie Australia (ze względu na problemy z prawami telewizyjnymi i dużą zmianą czasową) zebrała mniej głosów niż Katar. Głosowanie poprzedziła szczegółowa analiza wszystkich zgłoszeń pod kątem wymaganych kryteriów, które oceniono w systemie gwiazdkowym od jednej do pięciu.

Według niemożliwych do potwierdzenia informacji, zarówno Katar, jak i Rosja wypadli w obliczu swojej konkurencji nadzwyczaj blado. Kilku mężczyzn siedzących „bliżej koryta”, w tym rzekomo sam Blatter, nie zgodzili się z wynikiem wątpliwej demokracji. To właśnie na tym podłożu pojawiły się uzasadnione zarzuty korupcji i łapówkarstwa.

Projekt realizacji mundialu przedstawiony przez Katar jest ogólnodostępny. Każde kryterium w rubryce „zagrożenia operacyjnego” zostało szczegółowo zaopiniowane przez przedstawicieli federacji. Oceniano na trzy sposoby: „wysokie zagrożenie”, „średnie zagrożenie” i „niskie zagrożenie”. O ile pozostałe 4 państwa w większości rubryk oceniono tym ostatnim, tak w przypadku ostatecznych zwycięzców „niskie zagrożenie” wystąpiło wyłącznie raz, przy rubryce organizacji wydarzeń opartych o rywalizację.

Katar 2022 to jest więc mały, niewinny hazard w wykonaniu FIFY. Puszczony totolotek, zagrany kupon. Ryzyk fizyk. 8 lat przed mundialem stadiony i całe miasta wokół nich były jedynie rysunkami, technologia chłodząca i wspomagająca porost trawy w skrajnych warunkach klimatycznych jedynie projektem, a futbol nie istniał w ogóle. Nadal nie istnieje.

Najpierw zbudujemy sobie kraj, potem ogarniemy ten wasz mundial

Katar jest najmniejszym krajem w historii, któremu przyznano organizację mundialu. Trzy razy mniejszy od drugiej w tej klasyfikacji Szwajcarii, która gościła dwukrotnie mniej drużyn. 12 obiektów przeznaczonych na ugoszczenie 32 drużyn będzie rozmieszczone w jedynie 7 miastach. Wszystko będzie ściśnięte i wtłoczone w wyjątkowo małą, pustynną powierzchnię. „Będzie”, bo większość z nich jeszcze nie istnieje.

Powstają od zera, na szczerych pustyniach, w nieludzkich warunkach. Miejscowe władze skrzętnie ukrywają dane statystyczne za pomocą wielomilionowej maszyny propagandowej. W 2016 liczby sięgały 1,7 miliona zmarłych podczas budowy nowego państwa. Zmarłych bynajmniej nie w imię futbolu. Mundial to tylko piękna ozdobna wstążka w tej tragedii.

Dla porównania, przy budowie Empire State Building na początku poprzedniego stulecia, przy znacznie mniejszych zasobach technologicznych, zmarło pięć osób. „Innowacyjny” system nadzorującej prace francuskiej firmy Vinci Construction nazywa się „kafala”. Human Rights Watch sprowadza tę operację do określenia „pracy przymusowej”.

Nie bójmy się użyć tego słowa. Przy stadionach w Katarze pracują niewolnicy. Nielegalnie sprowadzani imigranci, którym konfiskuje się paszporty, pozbawia należnej płacy i kwateruje w skrajnie nędznych warunkach. „Katar 2022” to morderczy obóz pracy, na który zezwoliła jedna z największych sportowych organizacji świata, w imię kulturowej różnorodności mundialów.

Różnorodności, która w tym przypadku objawia się powszechną i ogólnie przyjętą nietolerancją i homofobią na terenie całego kraju. Jesteś gejem? Kobietą? Gustujesz w alkoholach? A więc ten mundial bynajmniej nie jest dla ciebie. Do takiego obrazu sprowadzono futbol, który w założeniu był spoiwem. Teraz? Teraz jest wybredny i wskazuje palcami.

Okno transferowe czas zacząć!

W 2015 Katar organizował mistrzostwa świata w piłce ręcznej. Niczym Rosjanie uciekający się do dopingu, gospodarzom nie wypadało zjawić się na własnej imprezie w roli chłopców do bicia. Na zasadzie transferów klubowych złożono wówczas kadrę gwiazd piłki rzucanej i nakazano im stanąć na baczność podczas katarskiego hymnu narodowego.

Katarski futbol nie jest nawet zagadką, bowiem trudno tak określić coś, co ledwie istnieje. Szczęśliwie zasady przyjmowania barw narodowych w futbolu są bardziej restrykcyjne, niż w innych sportach. Sieć zostanie, bądź została już zarzucona na młodych piłkarzy, jeszcze niezwiązanych z żadną reprezentacją. Trzeba zacząć od zera.

W eliminacjach do rosyjskiego mundialu Katarczycy zajęli ostatnie miejsce w swojej grupie, bez żadnej nadziei nawet na chwilowy wznos. To jedyny od prawie 100 lat naród, który swój pierwszy mundial rozegra na własnej ziemi. To także jedyna szansa zupełnie anonimowej reprezentacji do gry na arenie międzynarodowej.

Posadę szkoleniowca zaproponowano już Zinedine'owi Zidane'owi. 50 milionów euro rocznie to cena, jaką Katar jest gotowy zapłacić za cud. Zamianę wody w wino. Francuz jeszcze nie wyraził swojej opinii, jednak nawet on potrzebuje odpowiednich materiałów do pracy.

Asem w rękawie gospodarzy mogło być mordercze gorąco, które czasami sięga nawet 50 stopni Celsjusza. Plany jednak zmieniono i wstępnie przeniesiono organizację mistrzostw na okres zimowy. Zburzono terminarze i ciągłość wszelkich rozgrywek, zniszczono tradycje. Bynajmniej nie sugeruję, że to rozwiązanie jest niesłuszne. Nie widzę innego. Sugeruję, że kraj o takich warunkach klimatycznych nie powinien być w ogóle brany pod uwagę.

W oczekiwaniu na piłkarskiego Lutra

Superpuchar Włoch zostanie rozegrany w Arabii Saudyjskiej. Wcześniej był grany w Katarze, Chinach i Stanach Zjednoczonych. Niewiele ma to już wspólnego z tradycją. W Niemczech, gdzie kibice są absolutnie kluczową częścią zarządzania klubem, a świętością jest slogan „gdzie tradycja i serca, tam jest komercja”, zakupiono klub i zbudowano go od zera za komercyjne pieniądze Red Bulla.

Tradycja staje się co raz bardziej pustym słowem, wręcz nic nieznaczącym. Można nazwać to procesem globalizacji, jednak trudno pozbyć się wszechobecnego poczucia niesmaku, który towarzyszy tym zdarzeniom. Nie popadając w skrajną nostalgię trzeba jednoznacznie stwierdzić, że futbol nie jest już tym samym, czym był kiedyś.

Mundiale w Rosji i Katarze to nadchodzący ciemny okres dziedzictwa piłki nożnej. To symbole zwycięstwa pieniądza i polityki nad wartościami, którym zawsze ulegały. Przestało się liczyć to, co dzieje się na boisku, a nadrzędnego znaczenia nabrały wydarzenia spoza niego. Futbol potrzebuje reformacji. Błaga o nią.

Rafał Hydzik

Źródło: własne
Dyskusja 75
16 cze 2018 | 00:41
0
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
polacy narzekają na rasizm i brak multikulti
Widać, że najważniejsza "wartość" polaków, czyli hipokryzja, ma się dobrze :)
I jeszcze ta troska o gejów/lgbt :) Normalnie aż serce rośnie :) Założę się, że najbardziej poruszeni są kibice Legii, ci od wywieszania różnych transparentów na trybunach.

A autorowi muszę też pogratulować fantazji. 1,7 miliona zmarłych w dwumilionowym kraju. Ulice muszą świecić pustkami :)

Podkoloryzować trochę faktów, przyprawić szarpanymi wszędzie deklinacją "wartościami" i ciemny lud wszystko kupi.
15 cze 2018 | 21:54
-1
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Tekst bardzo ciekawy. Jednak błędna jest z liczba zmarłych w czasie budowy. 1,7 mln to liczba z całą pewnością przesadzona. Odsyłam do artykułu, który podaje 964 osoby w latach 2012-2013.
https://www.wprost.pl/486506/Budowa-Kataru-na-MS-2022-Setki-pracownikow-umiera-z-upalu-i-w-wypadkach
15 cze 2018 | 06:58
+3
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Dobry artykuł, nieczęsto tutaj można takie przeczytać. Przykre to, że żyjemy w czasach gdzie najważniejszy zawsze jest hajs.

"Tam gdzie w grę wchodzą milionowe zyski, tam można kupić wszystko, od ducha sportowego po badania naukowe."
15 cze 2018 | 06:20
+4
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Kolejny ciekawy artykuł na meczykach, brawo !
14 cze 2018 | 22:53
+6
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Trochę przerasta ich ambicja. Postawią nowe stadiony a później będą świecić pustkami.
Ale kasę mają i o nią się nie martwią !!!
14 cze 2018 | 22:46
+8
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
"W 2016 liczby sięgały 1,7 miliona zmarłych podczas budowy nowego państwa". Ten świat jest chory. Szkoda tylko, że zwykły człowiek nic nie jest w stanie z tym zrobić, a wielcy tego świata udają że nie widzą, szuje.
14 cze 2018 | 19:22
+51
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Kolejny ciekawy artykuł. Super się czyta
Brawo meczyki więcej takich ludzi
pozdrawiam
14 cze 2018 | 19:00
(Edytowany)
Może nie do tematu ale muszę to napisać
Pewien piłkarz/dziennikarz francuski oskarżył zidane o to, ze wiedząc, ze giną na budowach w Katarze łudzę nie wspomina o tym słowa
Dokument widziałem w tv i Francuz walczy o głośność tej sprawy ale nikt nie chce tego nagłośnić - zapewne duże ryzyko „samobójstwa”
+12
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Może nie do tematu ale muszę to napisać
Pewien piłkarz/dziennikarz francuski oskarżył zidane o to, ze wiedząc, ze giną na budowach w Katarze ludzie nie wspomina o tym słowa
Dokument widziałem w tv i Francuz walczy o głośność tej sprawy ale nikt nie chce tego nagłośnić - zapewne duże ryzyko „samobójstwa”
14 cze 2018 | 18:17
-5
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Polska w 2026 lub 2030? :D
14 cze 2018 | 18:04
-42
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Wolę Mundial w Katarze niż durne artykuły na meczykach pseudopatriotów.
14 cze 2018 | 19:01
+13
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
wypierdalaj z tym baitem
14 cze 2018 | 21:26
+6
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Puści i nieświadomi ludzie też muszą niestety stąpać po tej ziemi.
14 cze 2018 | 21:13
+7
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
to może jeszcze zgłoś się tam do pracy przy budowie stadionów
14 cze 2018 | 15:24
+20
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Katar, liczba ludności nieco ponad 2 mln, zmarłych na budowie (wg. autora) 1.7 mln. Jedno wielkie LOL. Proszę przed publikacją sprawdzić, co się napisało.
14 cze 2018 | 18:16
+10
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Budowa nowego państwa a budowa pod mundial to dwie inne sprawy. Zakładam że statystyki zmarłych podają ile osób zmarło od początku budowy całego państwa Katar czyli od kiedy mają niepodległość czyli od 1971 roku.
14 cze 2018 | 23:50
+7
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Przecież tam na budowach pracują imigranci z Indii i Bangladeszu tak jak w ZEA. Ich tam mogło zginąć nawet 3 razy tyle i nikt by tego nie odczuł
15 cze 2018 | 14:56
+1
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Katar jest prawie dwukrotnie mniejszy od województwa Pomorskiego. Teraz sobie wyobraź, że na tak małym terenie ginie i to tylko na budowach 1,7 miliona osób. Przecież tu wyraźnie widać, że chodzi o 1.7 tysiąca osób, co jest przecież i tak liczbą zatrważającą.
15 cze 2018 | 22:34
0
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Czy wy nie rozumiecie, że Katarczycy nie robią fizycznie? Kraj jest tak mały i tak fchuj bogaty, że rodowity Katarczyk nawet nie musi pracować. U nich pracują fizycznie w budowlance tylko imigranci. I to, że zgineło 1,7mln ludzi to nie jest błąd bo tam nie ma BHP jak w europie. Warunki dla fizoli są tragiczne do tego upały po 50C ludzie padają na budowach jak kawki.
15 cze 2018 | 23:03
(Edytowany)
Człowieku w takim tempie to Hitler nie palił ludzi w piecach, co tam by miało ginąć ludzi na budowach stadionu. Z mojej strony EOT.
+1
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Człowieku w takim tempie to Hitler nie palił ludzi w piecach, co tam by miało ginąć ludzi na budowach stadionu. Tu jest artykuł z 2015 roku, który podaje, że zginęło już 1200 osób a do 2022 może zginąć nawet 4000 osób: https://www.fakt.pl/wydarzenia/swiat/1200-robotnikow-zginelo-przy-budowie-stadionu-w-katarze/qx7qgf0
Na dzień dzisiejszy liczba ta wzrosła do 1700 osób.

Z mojej strony EOT. Baw się dobrze.
14 cze 2018 | 14:53
+27
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Nie porównałbym Rosji do Kataru, ten 2 jest znacznie gorszy jednak z artykułem się zgadzam. Pieniądze i polityka przejęły futbol. Nie ma tej magii, mali chłopcy dostają wielomilionowe kontrakty zanim jeszcze na dobre zaczną grać, szejki śmieją się w oczy wszystkim kupując co chcą i kiedy chcą, większość lig jest zdominowana przez 1-2 bogate drużyny, reszta się bije w zasadzie o to by nie spaść. MŚ robi się tam gdzie rzuca więcej hajsu.
14 cze 2018 | 14:49
(Edytowany)
Nie tylko piłka nożna pada ofiarą czegoś lub kogoś mając na myśli panów tego świata rządzących z za kurtyny. Ten sam trend pochłania wszystkie dziedziny w których decydujący głos ma indywidualność i talent. Co zrobiono np. z muzyką!??? Obecnie to co kiedyś powstawało na skutek daru niebios, talentu wypływającego z indywidualności, obecnie jest produkowane jak chipsy. Muzyka jest produkowana pod określone gusta które są kształtowane przez media pracujące na zamówienie koncernów. Produkowana to właściwe słowo bo nie ma w tym nic co indywidualnego tylko schematy, style itd. Ktoś dąży do stworzenia świata na nowo gdzie reguły prawa Boskiego czy jak kto woli prawa naturalnego sa przejęte przez prawo korporacyjne, wpływów finansowych, technologiczne wymogi. Ludzie mają być tylko trybikiem w tej maszynie i wpływ jednostki ma być wyeliminowany. Co to przypomina? Marks zaczyna mieć zwolenników na zachodzie. Lewactwo to tylko narzędzie dla tych którzy chcą stworzyć nowy porządek świata z czym się zupełnie nie kryją! Są wywiady i otwarte wypowiedzi ludzi decydujących o tym co się dzieje na świecie. Wymieszanie narodów, zniszczenie zasad, wyeliminowanie prawa Boskiego czyli prawa które jest zawarte w genach wszystkich stworzeń dla możliwości istnienia świata. Wszystko po to aby człowiek stał się bezwolnym nie myślącym stworzeniem którego życie jest podporządkowane dla dobra elity świata. Wystarczy trochę się zainteresować i przegrzebać informacje aby dostrzec co się dzieje i kto tym kręci. Najlepszym przykładem wręcz ostentacyjnego działania było otwarcie tunelu w Szwajcarii gdzie zaprezentowano przedstawienie wręcz przesycone symbolami nowego porządku świata. Póki jeszcze co o tym czy świat przeistoczy się w globalny obóz koncentracyjny niewolniczej pracy, decydują ludzie, wyborcy którzy są manipulowani nie inwazyjnie ale agresywnie. Głośno się mówi o technologi która może się sprawdzić w formie szczepionek zawierających mikro chipy zdolne do wpływania na ludzkie decyzje poprzez ingerencję w układ nerwowy. Lekarka z tytułem naukowym, Australijka która ujawniała pewne fakty już nie żyje. Widać manipulacja podkorowa poprzez media, czy manipulacja oparta o inne technologie wypływające z wiedzy socjotechnicznej nie jest wystarczająca. Niektórzy Szwedzi są dumni z tego ze mają chipa pod skórą! Każdy kto ma nawet mała wiedzę na temat współczesnej technologii wie że otwierają się "bramy piekieł" Zdalnie starowany człowiek to już nie fantazja. Czy trudno np. zmusić ludzi do noszenia chipa pod skórą?
Nie!! Proces potajemnego zmuszania ludzi do działań wbrew ich interesom już jest od dawna. Wystarczy przestawić systemy bankowe na zbliżeniowe chipy pod skórne których ID będzie kod genetyczny człowieka i wyłączenie przestarzałych systemów karty bankomatowej ograniczanie dostępu do takich urządzeń, lub tworzenia nie kompatybilności, a ludzie staną się dosłownie z dnia na dzień niewolnikami których emocjami, myśleniem będzie można sterować bez problemu za pomocą dosłownie laptopa. Czy to fantazja? Ile lat potrzeba było aby człowiek bez komórki czy Facebooka nie istniał nie wspominając o tym że jak się nie ma karty bankomatowej to się nie ma środków do życia. Trend jest taki aby wyeliminować karty na rzecz telefonu aby bezproblemowo przejść na chipy. Promowanie obsługi bankowej przez aplikacje w telefonie to przygrywka do stworzenia systemu który może być tylko obalony przez ogólnoświatowy kataklizm. Potajemne zmuszenie człowieka do totalnej kontroli nad nim przez noszenie pod skórką pełnej informacji o jego życiu, nie zapłaconych rachunkach, chorobach będzie końcem świata i otworzy nowy porządek w którym człowiek jako jednostka przestanie istnieć.
+10
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Nie tylko piłka nożna pada ofiarą czegoś lub kogoś mając na myśli panów tego świata rządzących z za kurtyny. Ten sam trend pochłania wszystkie dziedziny w których decydujący głos ma indywidualność i talent. Co zrobiono np. z muzyką!??? Obecnie to co kiedyś powstawało na skutek daru niebios, talentu wypływającego z indywidualności, obecnie jest produkowane jak chipsy. Muzyka jest produkowana pod określone gusta które są kształtowane przez media pracujące na zamówienie koncernów. Produkowana to właściwe słowo bo nie ma w tym nic co indywidualnego tylko schematy, style itd. Ktoś dąży do stworzenia świata na nowo gdzie reguły prawa Boskiego czy jak kto woli prawa naturalnego sa przejęte przez prawo korporacyjne, wpływów finansowych, technologiczne wymogi. Ludzie mają być tylko trybikiem w tej maszynie i wpływ jednostki ma być wyeliminowany. Co to przypomina? Marks zaczyna mieć zwolenników na zachodzie. Lewactwo to tylko narzędzie dla tych którzy chcą stworzyć nowy porządek świata z czym się zupełnie nie kryją! Są wywiady i otwarte wypowiedzi ludzi decydujących o tym co się dzieje na świecie. Wymieszanie narodów, zniszczenie zasad, wyeliminowanie prawa Boskiego czyli prawa które jest zawarte w genach wszystkich stworzeń dla możliwości istnienia świata. Wszystko po to aby człowiek stał się bezwolnym nie myślącym stworzeniem którego życie jest podporządkowane dla dobra elity świata. Wystarczy trochę się zainteresować i przegrzebać informacje aby dostrzec co się dzieje i kto tym kręci. Najlepszym przykładem wręcz ostentacyjnego działania było otwarcie tunelu w Szwajcarii gdzie zaprezentowano przedstawienie wręcz przesycone symbolami nowego porządku świata. Póki jeszcze co o tym czy świat przeistoczy się czy nie w globalny obóz koncentracyjny niewolniczej pracy, decydują ludzie, wyborcy którzy są manipulowani nie inwazyjnie ale agresywnie. Głośno się mówi o technologi która może się sprawdzić w formie szczepionek zawierających mikro chipy zdolne do wpływania na ludzkie decyzje poprzez ingerencję w układ nerwowy. Lekarka z tytułem naukowym, Australijka która ujawniała pewne fakty już nie żyje. Widać manipulacja podkorowa poprzez media, czy manipulacja oparta o inne technologie wypływające z wiedzy socjotechnicznej nie jest wystarczająca. Niektórzy Szwedzi są dumni z tego ze mają chipa pod skórą! Każdy kto ma nawet mała wiedzę na temat współczesnej technologii wie że otwierają się "bramy piekieł" Zdalnie starowany człowiek to już nie fantazja. Czy trudno np. zmusić ludzi do noszenia chipa pod skórą?
Nie!! Proces potajemnego zmuszania ludzi do działań wbrew ich interesom już jest od dawna. Wystarczy przestawić systemy bankowe na zbliżeniowe chipy pod skórne których ID będzie kod genetyczny człowieka i wyłączenie przestarzałych systemów karty bankomatowej ograniczanie dostępu do takich urządzeń, lub tworzenia nie kompatybilności, a ludzie staną się dosłownie z dnia na dzień niewolnikami których emocjami, myśleniem będzie można sterować bez problemu za pomocą dosłownie laptopa. Czy to fantazja? Ile lat potrzeba było aby człowiek bez komórki czy Facebooka nie istniał nie wspominając o tym że jak się nie ma karty bankomatowej to się nie ma środków do życia. Trend jest taki aby wyeliminować karty na rzecz telefonu aby bezproblemowo przejść na chipy. Promowanie obsługi bankowej przez aplikacje w telefonie to przygrywka do stworzenia systemu który może być tylko obalony przez ogólnoświatowy kataklizm. Potajemne zmuszenie człowieka do totalnej kontroli nad nim przez noszenie pod skórką pełnej informacji o jego życiu, nie zapłaconych rachunkach, chorobach będzie końcem świata i otworzy nowy porządek w którym człowiek jako jednostka przestanie istnieć.
14 cze 2018 | 14:18
-13
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Skończyłem czytać na tym czy Rosja zasłużyła, niestety kretynów sieją.
14 cze 2018 | 13:47
+35
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Rafał zajebisty tekst jestem już kilka dni na meczykach i dawno nie czytałem czegoś równie sensownego masz u mnie dużego browara
14 cze 2018 | 13:35
+27
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Brawo Rafał Hydzik. Bardzo mądry i przemyślany artykuł. Zgadzam się z każdym słowem. Zabrakło jedynie kilku zdań na temat gospodarzy mundialu 2026, którzy tak samo jak ruskie i araby KUPILI organizację piłkarskiego święta od złodziejów i krętaczy z FIFA. Kanada, USA i Meksyk musieli nieźle posmarować by wykiwać Maroko ale FIFA tylko czeka na takie okazje. Kasiora do tych krętaczy popłynęła z trzech źródeł i biedne Maroko zrobione w konia. Do tego zmiana formuły 32 drużyn na 48 - to już totalna porażka - dziady zza biurka zabijają futbol. Tylko kasa się liczy. Mundial w RPA w 2010 roku pokazał, że można go zorganizować w Afryce i wszystko elegancko gra i buczy. Przyznanie organizacji mundialu Katarowi, który nawet nie ma drużyny narodowej jest ok ale Maroko to juz nie za bardzo... Przekręty, machlojki i korupcja. Szkoda bo w końcu złodzieje zabiją ten piękny sport
14 cze 2018 | 15:21
+12
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Mógłbyś przedstawić jakieś dowody, że Kanada, USA i Meksyk "posmarowali" ?
14 cze 2018 | 21:10
+1
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
A niby skąd mam mieć dowody? Co ja jestem skarbnikiem FIFA? Tacy jak ty nigdy nie potrafili kojarzyć faktów. Pewnie wg ciebie taki Katar też nie posmarował i wybrali go na gospodarza mundialu 2022 z powodów czysto sportowych. Przekrętu nie było bo przecież nie ma dowodów... A to, ze tam ludzie giną przy budowie stadionów bo zmuszani są do harówki jak niewolnicy w starożytnym Egipcie to wg ciebie pewnie też bzdura... bo nie ma dowodów. Ehhh dzieciaku
14 cze 2018 | 22:48
-1
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
to, że Katar sobie kupił mundial jest oczywiste, ale MŚ w Ameryce Północnej były już 3 razy, więc dlaczego teraz te 3 kraje miałyby przekupić FIFA?
15 cze 2018 | 00:13
+1
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Myślę, że chodziło mu o to że porównaj sobie teraz powierzchnię Kataru gdzie będzie mundial, a powierzchnię tych trzech krajów Ameryki Północnej. Odległości do przebycia dla niektórych drużyn będą spore. Dodatkowo potem latanie po fazie pucharowej. Plius kilka stref czasowych na oglądanie meczów.
A po 2 Blatter w 2002 roku już mówił że organizacja mundialu w 2 krajach nie sprawdziła się. Zobaczymy jak te 3 kraje się dogadają :)
Reasumując skoro 32 drużyny zgnietli w małym Katarze (twierdzisz że posmarowali) to teraz te 48 drużyn rozwloką po całym kontynencie (o to chyba mu chodziło).
15 cze 2018 | 18:54
(Edytowany)
WiemLepiej
4 linijki mi piszesz o Katarze, czy ja cokolwiek o Katarze wspominałem? Czy jest jakikolwiek kraj któremu w przypadku dania mundialu nie powiesz, ze posmarowali?
0
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
WiemLepiej
4 linijki mi piszesz o Katarze, czy ja cokolwiek o Katarze wspominałem? Czy jest jakikolwiek kraj któremu w przypadku dania mundialu nie powiesz, ze posmarowali? Jak bogaty kraj dostaje organizacje to znaczy, że posmarował, więc mundial powinien być w Maroko ze względów sportowych?
14 cze 2018 | 13:09
+19
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Co za kretyn to pisał?
Rosja organizowała całkiem niedawno igrzyska olimpijskie. I nikt do organizacji nie miał większych zarzutów. Ruscy otruli Skirpala. Straszne rzeczy. USA corocznie nasyła drony na terrorystów. Dziesiątki wyroków śmierci wydał nie ten "straszny" Trump, ale łagodny laureat pokojowej nagrody Nobla Obama. Europejskie państwa urządzały sobie naloty na Libię. Ale tylko Rosja to bandyckie państwo.
1,7 mln zmarłych przy budowie? Czy autor zdaje sobie sprawę jak to dużo? W 1,7 tysiąca byłbym w stanie uwierzyć. Ale nawet gdyby ta dużo niższa liczba była prawdziwa i wyszłaby na jaw (a musiałaby bo tego ukryć się nie da) to wybuchłby niewyobrażalny skandal.
Gnębią pedałów? I bardzo dobrze. W piłce nie powinno być dla nich miejsca. Ani nigdzie indziej.
14 cze 2018 | 13:30
+11
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Boże jak ja się cieszę że na tym świecie są jeszcze ludzie myślący logicznie :D
plus dla posta wyżej :D
14 cze 2018 | 13:44
+18
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
ty jesteś kretynem. Ten artykuł akurat to czysta prawda. Cały świat widzi co się dzieje a i tak przymyka oczy i udaje że nie widzi. Ten mundial w 2018 roku w Rosji powinien być zbojkotowany i kolejny również. Skoro 3 lata temu wyszło szydło z wora to ruskim się mundial odbiera i przyznaje komuś innemu. Mało czasu... ok - to dostaje mundial ten kraj, który ma stadiony i infrastrukturę gotową na mistrzostwa. Kasa z łapówek przepada. Kara musi być. A mundial w Katarze, w zimie to już szczyt głupoty i złodziejstwo w biały dzień i kłamstwa w żywe oczy. Tam nawet stadionów nie ma, tam nawet drużyny narodowej nie ma... A wg ciebie artykuł pisał kretyn i wszystko co napisał to bzdury?? Sam jesteś kretynem
14 cze 2018 | 14:05
+15
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Kara za co? Za niby zestrzelenie samolotu, które nadal jest tak na prawdę owiane tajemnicą? Za rzekome otrucie kogoś kto powinien po tym umrzeć, a wychodzi ze szpitala? Zimna wojna się skończyła, a ludzie na całym świecie nią nadal żyją przez media. I nie tylko RussiaToday, ale CNN, BBC też. Jak jesteś ślepo zapatrzony w piękny i nieskazitelny zachód stający na straży pokoju to spójrz sobie na TVN i TVP. Mówią o tych samych wydarzeniach, ale zupełnie inaczej. To jest właśnie propaganda, która nie dotyczy tylko Rosji czy Polski, ale całego świata.
14 cze 2018 | 13:47
(Edytowany)
USA wymyslily, stworzyly I rozpropagowaly terroryzm, I sa jego najwiekszym beneficjentem, oskarzajac o niego wszystkich, tylko nie siebie, kiedy sa najwiekszym z nich pod przykrywka wprowadzania demokracji, ludzie, otworzcie oczy. Post Roberta jest dla mnie oczywisty - plusowac, niech inni zobacza.
+5
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
USA wymyslily, stworzyly I rozpropagowaly terroryzm, I sa jego najwiekszym beneficjentem, oskarzajac o niego wszystkich, tylko nie siebie, kiedy sa najwiekszym z nich pod przykrywka wprowadzania demokracji, ludzie, otworzcie oczy. A to ze ruscy I araby maja swoje za plecami to juz inna bajka. Post Roberta jest dla mnie oczywisty - plusowac, niech inni zobacza.
14 cze 2018 | 14:24
+5
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
100% racji, niestety ludzie ponad przeciętni, którzy mają umiejętność logicznego myślenia są w mniejszości. Czasami się zastanawiam czy to nie jest przekleństwo, codziennie natrafiać na ten motłoch, który o 15:00 usłyszy z tv, ze jest noc to pójdzie spać.
14 cze 2018 | 14:30
+11
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
USA to kraj bandycki tak samo albo bardziej niz Rosja. Ludzie kochaja USA ze wzgledu na hollywood, przemysl muzyczny itd. ale za ta maska kryja sie zbrodnie, likwidowanie niewygodnych ludzi itd.
14 cze 2018 | 17:39
-3
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Ale organizacje IO wygrała w legalnym głosowaniu, nie ustawionym na co są dowody. Reszta to tam ch. .. Rosja nie powinna mieć Mundialu, bo tak zdecydowali ludzie w głosowaniu. Co do środowiska itp to trochę inna sytuacja, zabijać terrorystów. Co do liczby zgonów, to poczytaj sobie o Rosji jakieś poważne rzetelne artykuły; a pewnie będziesz w stanie uwierzyć. Ja osobiście czekałem na Mundial w Europie, ale do Rosji nie pojadę, bo zwyczajnie się boje tam jechać.
14 cze 2018 | 13:05
+14
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Przychodzi Żyd, Rusek i Niemiec do baru a barman do nich
-Wypierdalać
14 cze 2018 | 13:28
+11
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Strasznie prostackie, ale I tak sie oplulem ze smiechu xd
14 cze 2018 | 13:02
-18
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Fajnie, że takie państwa dostają mundial. Chociaż je zobaczymy na mundialu. Fajnie jakby Chiny zrobiły, bo ostatnio na 2002 grali
14 cze 2018 | 13:13
+16
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
ALe co w tym fajnego , ze zobaczymy je na mundialu ??? co fajnego bylo by gdyby Chiny zagraly ???Znasz choc jednego pilkarza z CHin ??? wyjasnij to , dlaczego fajnie bylo by zobaczyc taki kraj na mundialu ... Piekny futbol graja, czy co ???
14 cze 2018 | 13:36
+6
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
To są Mistrzostwa Świata i któraś z drużyn ma zostać Mistrzem Świata czyli najlepszą drużyną Globu czyli biorąc twoje rozumowanie to super że jakiś słabeusz taki jak Katar ( ostatnie miejsce w el. MŚ ) zabiera miejsce drużynie która jest dużo lepsza i to jest ok . To tak jak powiedzieć że w LM powinni grać Niewidomi Kielce żeby tylko byla różnorodność
14 cze 2018 | 12:58
+11
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Dodam jeszcze jedno. Trump ściska się z Kim Dzongiem który jest winny śmierci milionów w tym Amerykanów ... I jakie reakcje? Żadne. A Polskę będą pouczac
14 cze 2018 | 12:56
+23
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Co ten Ryszard Ochódzki :olaboga:
14 cze 2018 | 12:49
(Edytowany)
W fakt że skripala otruli ruscy to wierzą chyba tylko durni Angole. Nowiczok który ma śmiertelna dawkę w miligramach i to z zerami z przodu. Substancja kilkaset razy bardziej trująca niż VX a on sobie ot tak po miesiącu wychodzi i córka też. Jak na LOTNISKU w publicznym miejscu starego KIM DZONGa psiknieto gazem VX to nikt go nie był w stanie odratować. A tu co? Angielska karetka z antidotum na nowiczok stała za rogiem?
+12
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
W fakt że skripala otruli ruscy to wierzą chyba tylko durni Angole. Nowiczok który ma śmiertelna dawkę w miligramach i to z zerami z przodu. Substancja kilkaset razy bardziej trująca niż VX a on sobie ot tak po miesiącu wychodzi i córka też. Jak na LOTNISKU w publicznym miejscu starego KIM DZONGa psiknieto gazem VX to nikt go nie był w stanie odratować. A tu co? Angielska karetka z antidotum na nowiczok stała za rogiem? Dla 80kg faceta LD Nowiczoka to 0,8 mg!!! I niby zamachowiec by to spieprzył? (Vx ld 8mg)
14 cze 2018 | 12:55
(Edytowany)
* błąd. Nowiczok jest 10x bardziej toksyczny niż VX. KILKASET RAZY nowiczok jest za to mocniejszy od cyjanku którego dawka śmiertelna to 500mg. To świadczy o tym jaka BZDURA jest ten rzekomy zamach. Nie dałoby się tego spieprzyc
+6
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
* błąd przy kilkaset razy. Nowiczok jest 10x bardziej toksyczny niż VX. KILKASET RAZY nowiczok jest za to mocniejszy od cyjanku którego dawka śmiertelna to 500mg. To świadczy o tym jaka BZDURA jest ten rzekomy zamach. Nie dałoby się tego spieprzyc
14 cze 2018 | 21:26
-2
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
ale nawet pomijając fakt wątpliwego zamachu na swojego rodaka... Sportu co prawda nie powinno się mieszać z polityką ale niestety polityka sama wiecznie ingerowała w sport i jak widać nie da się tego rozdzielić. Putin kupił mundial - to jest fakt. Jest bandytą, mordercą i zamachowcem - fakt. Brytyjczycy szukali pretekstu na bojkot mundialu i sobie go znaleźli. Szkoda tylko, że reszta świata tak strasznie boi się tego ruskiego bandyty i sra po kątach gdy tylko ten morderca spojrzy w ich stronę. Gdy dzisiaj patrzyłem jak ten łysy klaun z FIFA, Infantino liże dupsko Putinowi to myślałem, że rozpierdolę telewizor. Gdyby Putin chciał zorganizować mistrzostwa Europy za 6 lat to pewnie ta ciota z FIFA od razu by się dzisiaj na to zgodziła. Jebany skorumpowany cyrk. To że pokazują takich skurwysynów podczas meczu to tylko psuje humor i odechciewa się meczów oglądać
14 cze 2018 | 12:41
+7
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Z sytuacją Kataru to mogę się zgodzić, lecz jeśli chodzi o Rosję to organizacja i tak jest dobra. Skoro ma być tradycja to ja proponuje by w Polsce zorganizować.
14 cze 2018 | 21:34
-2
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
poważny jesteś? Nawet Euro 2016 Polska musiała zorganizować na spółkę z Ukrainą. I było tylko 24 drużyny. Od 2026 roku ma być 48 państw na mundialu czyli 2 razy tyle co na Euro 2016 i ty chcesz, zeby mundial był w Polsce?? No chyba na spólkę z Litwą, Łotwą i Estonią to może tak. Pod warunkiem że wybudują porządne i duże stadiony. A nawet w Polsce te stadiony które mają są za małe na mundial. Nie ma szans. Polska to może zorganizować mundial dla juniorów najwyżej
14 cze 2018 | 12:24
+20
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
W Rosji zwykli ludzie są bardzo mili. W normalnej rozmowie oni nie potrafią zrozumieć, dlaczego my jako naród tak ich nie nawidzimy. Przecież nas wyzwolili z Niemców. Nie trafiają do nich argumenty. Ale przyjmują je bez głupich reakcji. Jednak rozmowy są toczone w miłej kulturalnej atmosferze, na koniec wszyscy są uśmiechnięci, proponują nawet po maluchu za szczęśliwa przyszłośc i zdrowie. To tacy ludzie jak my, a że politycy się gryza, no cóż nie mamy na to wpływu. Nie wiem jak jest w Katarze, ale jak mundial w Rosji jeszcze ostatkami sił jestem w stanie zrozumieć, tak Katar to dla mnie jakaś totalna abstrakcja. Fifa już dawno zeszła na złą drogę. Przykre
14 cze 2018 | 13:37
+9
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Nie potrafia zrozumiec, dzieki polityce historycznej rzadu, tam nie mowi sie o II wojnie swiatowej, tam uczy sie o Wielkiej Wojnie Ojczyznianej, ktora rozpoczela sie w 1941, atakiem Hitlera (plan Barbarossa), na Rosje. Oni nie maja pojecia o tym, ze zostalismy zaatakowani z dwoch stron w '39, I najgorsze jest to, ze to nie jest ich wina, taka historie sie uczy w szkolach od lat, wiec kazde podwazanie tych Informacji jest dla nich szokiem. Oni mysla, ze pokonali Hitlera, a pozniej wyzwalali nasz kraj spod buta nazizmu, nikt na przyklad nie ma tam pojecia o rzezi na Pradze warszawkiej.
14 cze 2018 | 18:24
+3
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Faktycznie, możesz mieć całkowita rację. Fajnie ze są tu jeszcze inteligentni ludzie dzięki którym można poszerzyć swoją wiedze, nie tylko związane z piłką. Ogromne pozdrowienia. Dobrego okresu mundialowego!
14 cze 2018 | 21:46
-4
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
wyzwolili nas od Niemców.... haahhahaaha to się uśmiałem. Człowieku weź się ogarnij - 3 razy w historii próbowali wymazać Polskę z mapy Europy doprowadzając do rozbiorów + 16 dni po Adolfie w 1939 roku najechali na Polskę ze wschodu i ograbili a ty z tych swoich książek wyczytałeś, że wjechali do nas żeby nam pomóc w walce z nazistami + w 1945 roku zabrali Polsce potężne obszary terytorialne (tereny naszych dzisiejszych wschodnich sąsiadów) i zakuli w kajdany niewoli zarządzając polskim narodem poprzez sługusów PZPRu aż do 1989 roku + zamordowali nam prezydenta i wielu polityków lecących do Katynia w 2010 roku, w którym wcześniej mordowali naszych oficerów + organizacja zamachu na generała Sikorskiego w Gibraltarze + organizacja zamachu na papieża Jana Pawła II w 1981 roku... olaboga, już mi się nie chce więcej pisać bo wiem że do takich pustych łbów jak twój to i tak nie trafię z rozsądkiem. Za głupi jesteś, żeby to pojąć matole. Kochaj sobie ich dalej i żyj w niewiedzy
14 cze 2018 | 23:11
+2
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
To oni tłumacza że "wyzwolili nas z łap Niemców". No ale tak mnie objechales że teraz nie zasne cały tydzień tylko będę płakał w poduszkę. Szkoda że czytanie ze zrozumieniem nie jest twoja mocna strona, no ale przecież wiesz lepiej
14 cze 2018 | 12:01
+10
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
FIFA to skorumpowana organizacja, więc nie ma co się dziwić, że tak jest.
14 cze 2018 | 12:02
+7
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
FIFA to skorumpowana organizacja, więc nie ma co się dziwić, że tak jest. Jestem pewien, że przy losowaniu też kombinowali tak, żeby w razie czego w finale zagrały Niemcy i Brazylia. Wątpię, że to był przypadek.
14 cze 2018 | 11:48
+8
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Czego futbol potrzebuje? Reformacji? Czy w ogóle zdajesz sobie sprawę z tego co piszesz? Jeśli doszłoby do czegoś porównywalnego z reformacją, to byłby to koniec światowej piłki. Jeśli chcesz porównywać ze sobą różne rzeczy, to najpierw zdobądź wiedzę na ich temat.
Druga kwestia to przedstawienie Rosji... Jestem daleki od sympatii do tego kraju (a zwłaszcza państwa rosyjskiego), ale, na litość boską, piszesz o futbolu jako czymś wyższym od polityki, po czym sam przyłączasz się do politycznej nagonki na Rosję.
Trzecie kwestia to cały tzw. ruch LGBT - tu też wykazałeś się niewiedzą. Akurat Rosyjskie władze nie chcą tej zarazy u siebie i to z bardzo prostego powodu: oni to w latach 60-tych instalowali na Zachodzie w ramach dywersji, więc doskonale wiedzą czym to pachnie i nie chcą rozwalać swojego społeczeństwa od środka, w dodatku swoją własną bronią.
14 cze 2018 | 11:45
+15
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Propagandowe gówno za usraelskie $$$ okupione krwią niewinnych.
Wstyd i hańba.
14 cze 2018 | 11:25
+23
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
"Absurdów ciąg dalszy" idealne podsumowanie artykułu powyżej, pomijając fakt, że w sprawie samolotu zestrzelonego rzekomo przez Rosjan jak i również Skriptal, którego mialy otruć służby wywiadowcze Rosji, a ostatnio wyszedł cały i zdrowy ze szpitala (polecam zapoznać się głębiej z faktami) to cały tekst jest oparty bardziej na propagandzie politycznej i antyrosyjskiej aniżeli na wnikliwej analizie jak Rosja przygotowała się do mistrzostw.
Najbardziej rażące w tym artykule jest to, że autor nawet niepokusil się o napisanie go samemu tylko przetłumaczył tekst najprawdopodobniej z jakiegoś pismaka z Anglii.
Zabawne jest to, że Anglia najbardziej krytykowała i atakowała Polskę przed euro u nas , a potem musiała nas przepraszać.
Nie jestem zwolennikiem Rosji, ale jestem przekonany , że będą to bardzo udane mistrzostwa pod względem organizacyjnym i pod względem bezpieczeństwa. Putin nie może sobie pozwolić na jakieś incydenty gdy cały świat patrzy i tylko czeka na jego podkniecie.
Także podsumowując, fakt piłka rządzą pieniądze i to już nie od dzisiaj wiadomo , ale wolę kraje bogate które zorganizują imprezę tak jak należy s niżeli kraje wybierane na siłę tylko po to by pokazać jacy to jesteśmy tolerancyjni. Patrz RPA. zabójstwa, kradzieże , gwałty.

Czas zweryfikuje bardzo szybko czy się nie mylę.... A panu autorowi tekstu zalecał bym zetelne dziennikarstwo aniezeli crtl+v
Pozdrawiam
14 cze 2018 | 13:13
+4
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
zgadzam się! ten tekst aż śmierdzi brytyjską propagandą. sami wysyłają w świat tych swoich po....dolonych "kibiców" a jakikolwiek incydent na mistrzostwach od razu będzie dla nich podstawą do dalszego oczerniania Rosji. a z tym uśmierceniem agenta to pewnie sami wszystko spreparowali, bo z jakiegoś powodu bardzo im zależy na tym aby świat odwrócił się plecami od Rosji (któzy nie są bez winy, ale to napewno nie jest tak że oni stoją za wszystkim tym co sugerują nasze zachodnie media)

w każdym razie to będzie piłkarskie święto, i być może najlepsze dotychczas mistrzostwa za sprawą VARu. będą także relatywnie bezpieczne bo w dobie ISIS, Rosja jest jednym z niewielu krajów który ma tak znikomy odsetek arabów, że nie powinno się nic dziać, a jak coś przeskrobią to już Putin nie będzie się patyczkować
14 cze 2018 | 11:06
+81
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Porównywanie Rosji do Kataru czy jak kolega w komentarzu poniżej do Korei Północnej do przesada. Z Rosji zrobiono w mediach wroga świata, jakby ten kraj to było samo zło. A w większości mieszkają tam tacy sami ludzie jak większość Polaków, a to że mają gorszy dostęp do edukacji, medycyny i wielu innych rzeczy to już jest inna sprawa. Zestrzelenie zestrzelenia malezyjskiego Boeinga 777-200ER to oczywiście bardzo przykra i skandaliczna sprawa, ale jak USA prowadzi sobie wojenki w innych Państwach pod pretekstem wprowadzania demokracji, a tak naprawdę walcząc o wpływy i złoża to jako że oni trzymają swoje łapy na światowych mediach to nikt z nich wroga świata nie zrobi w "cywilizowanym świecie". Nie dajmy się ludzie wpuścić w te ich gierki napuszczania na siebie ludzi i siania nienawiści! Z tego są wojny, bo sam ma zwykły Ivan do polskiego Staszka? Ano wielkie nic! Mogliby co najwyżej razem się napić i pośpiewać.
14 cze 2018 | 11:42
+14
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
100% racji
14 cze 2018 | 12:21
-10
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Co ty gościu gadasz xD Zwykły Ivan ma to do siebie, że łyknie każdą rządową propagandę Rosji i Putina. Złapie za broń przeciwko nam tak samo jak to robili za caratu w 1863 i związku sowieckiego w 1920/1939. Rosjanin moim bratem nie będzie dopóki łyka propagande.
14 cze 2018 | 12:42
+24
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
A myślisz że my Polacy nie łykamy propagandy? Zobacz jakim jesteśmy skłóconym narodem! Nie będę teraz stawał po żadnej ze stron - chociaż swoje poglądy polityczne mam. Ja rozumiem, że ludzie mają inny pogląd na życie, ale to sami daliśmy się na siebie napuścić przez media w Polsce, które zresztą w większości nie są polskie i obce narody nas skłócają przy ich pomocy. To, że nasza postawa patrząc historycznie jest bardziej chlubna i godna naśladowania aniżeli Rosjan to czyni nas z góry lepszymi ludźmi? Sam gdybyś się urodził w gdzieś pod Uralem zamiast w Polsce byłbyś zupełnie innym człowiekiem. Większość ludzi łyka propagandę tylko jedna jest bardziej bezczelna a inna ubrana w słodkie pierdy. Czy ci którzy łykają propagandę patrząc się na w 60 calowy telewizor 3D LED jest lepszym od tego kto ją łyka w 24 calowym przestarzałym LCD?
14 cze 2018 | 12:49
+18
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
A niby w USA jest inaczej niż w Rosji? Tam propaganda wbiła im do łbów że atak na Irak to odwet za 9/11 (który przeprowadzili obywatele arabii saudyjskiej) i zabili ponad 2 mln cywilów, słownie DWA MILIONY LUDZI. Oni dalej myślą że zrzucenie bomb atomowych na dwa miastaw Japonii było dobrym pomysłem bo zapobiegło dalszej wojnie. Myślą że wojnę z Witnamem wywołali azjaci atakując ich statek jak poźniej przyznał prezydent USA jego zołnierze strzelali do wielorybów. Zaatakowali Libie, najbardziej rozwinięty i cywilizowany kraj afryki północnej bo wmówili wszystkim wszystkim że rządzi tam dyktator. Do tego Syriia i wiele innych państw jak Kuba czy Serbia. Rosja uprawia swoją propagandę co jest oczywiste ale to się nawet nie porównuje do tego co robi USA. Nie bronie rosji ale usa i reszta "zachodu" też nie jest święta
14 cze 2018 | 14:01
+8
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Dobrze widzieć opinię napisaną przez ludzi którzy trzeźwo patrzą na świat. Dzięki FanFootball
14 cze 2018 | 14:17
+7
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Złapią za broń, bo mają w sobie patriotyzm i tożsamość narodową, tak samo jak my byśmy złapali za broń. Jak Polska miałaby pod butem Rosję to byłaby lustrzana sytuacja, tylko w drugą stronę. Ale koniec końców jesteśmy wszyscy ludźmi i w erze swobodnego przepływu informacji mam nadzieję, że nadejdzie taki moment kiedy obywatele świata otworzą oczy, że to nie my się nienawidzimy jako narody i przede wszystkim ludzie, a nasze rządy, które mają wieczny konflikt interesów wmawiając nam, których mamy lubić, a których nie.
14 cze 2018 | 11:02
+14
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Jebać FIFE i UEFE.. korupcja, korupcja i jeszcze raz korupcja.
14 cze 2018 | 10:55
-2
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Świetny artykuł i szczery
14 cze 2018 | 10:54
+16
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Przecież nawet powstał dokument który udowadniał, że wybrano Katar po serii łapówek.
14 cze 2018 | 13:15
+1
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
chyba mało kto potrzebował aż filmu dokumentalnego aby doskonale wiedzieć jak to się stało ze Katar dostał mistrzostwa.
14 cze 2018 | 10:48
-2
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Po Rosji i Katarze prawa organizacji mundialu skorumpowane władze FIFA mogły dać równie dobrze Korei Północnej. Joao Havelange - były wieloletni prezes FIFA - w chwili szczerości powiedział w brazylijskiej telewizji Globo, że od 1974 roku organizacja wszystkich mundiali była z góry ustawiona pod zwycięzcę.
14 cze 2018 | 10:43
+31
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
Świetny artykuł! Naprawdę to straszne, że przemilcza się w mediach kwestie niewolniczej pracy przy budowie mundialowej infrastruktury i całej tej skorumpowanej drogi wyboru gospodarzy. Polityka to pic na wodę, rządzący nie chcą nikomu pomóc tylko garstka ludzi chce się nachapać kosztem milionów. Może kiedyś będą z tego sądzeni, oby. Dobry czas na opublikowanie tego artykułu, w dzień inauguracji MŚ, daje do myślenia.
14 cze 2018 | 10:35
+4
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
No będziesz kurwa Danny Rose musiał to przyjąć. Tak jest na tym świecie zobacz. My też musimy przyjąć na klate jak nas ktoś obraża.
14 cze 2018 | 10:28
+22
+{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{fake_counter}}
{{message}}
tu nie chodzi o jakąś tradycję, ale o to, żeby się mafiosi z FIFA nachapali, póki mają swoje 5 minut
{{comment.created_datetime}}
(Edytowany)
{{comment.user_score.team_A_name}}
{{comment.user_score.team_A_score}}:{{comment.user_score.team_B_score}}
{{comment.user_score.team_B_name}}
Edytuj (jeszcze przez {{minuteUnit}})
1 kolejka
2 kolejka
3 kolejka
2{{gameweek}} kolejka

Terminarz spotkań

FT
3-1
Dziś
14:00
Dziś
17:00
Dziś
20:00
Jutro
14:00
Jutro
17:00
Jutro
20:00
22/06
14:00
22/06
17:00
22/06
20:00
23/06
14:00
23/06
17:00