MEDIA BEZ WYBORU. Wspieramy ogólnopolski protest mediów przeciwko wprowadzeniu podatku od reklam!

MEDIA BEZ WYBORU. Wspieramy ogólnopolski protest mediów przeciwko wprowadzeniu podatku od reklam!
własne
Solidaryzujemy się z ogólnopolskim protestem mediów przeciwko wprowadzeniu nowego podatku od reklam. Uważamy, że to uderzenie w wolność słowa i niezależność mediów, w tym serwisów internetowych. Dlatego z pełnym przekonaniem mówimy stanowcze "NIE" rządowemu projektowi.
Dzień 10 lutego 2021 r. zapisze się w historii Polski. Od samego rana nie funkcjonują największe media prywatne - stacje telewizyjne, rozgłośnie radiowe i część portali internetowych. Dzienniki, zamiast standardowego wydania, opublikowały na stronie tytułowej treść listu otwartego skierowanego do władz RP i liderów ugrupowań politycznych. Wszystko z powodu planów wprowadzenia przez rząd "daniny solidarnościowej", mającej rzekomo uderzyć w największych cyfrowych gigantów, m.in. Facebooka i Google.
Dalsza część tekstu pod wideo
Popieramy ogólnopolski protest mediów w tej sprawie i bez wahania dołączamy się do tej akcji. Uważamy, że zapowiadany podatek wcale nie będzie "batem" na największych graczy na rynku. Ucierpią niezależne media, w tym portale internetowe, także te nienależące do wielkich koncernów i płacące podatki w Polsce. Np. Meczyki.pl. Tak, dobrze przeczytaliście. Zgodnie z prawem, jak wszyscy przedsiębiorcy, płacimy podatki w Polsce. Robimy to w poczuciu odpowiedzialności i uczciwości. Funkcjonujemy jak należy. Po to, by tworzyć dla Was, czytelników - i razem z Wami - najlepszy sportowy serwis internetowy w kraju.
Zostawmy politykę. Nie chcemy się w nią mieszać. Ale pod hasłem zapowiadanej "daniny solidarnościowej" kryje się plan, powiedzmy to sobie wprost, ataku na wolne media. Podatek od reklam, który może wynieść nawet 10%, wpłynie na funkcjonowanie wszystkich portali. Bez reklam bowiem nie da się działać. Bez pieniędzy, które są generowane przez umowy z reklamodawcami, co oczywiste - także.
Chcemy to wyraźnie podkreślić. Funkcjonujemy głównie dzięki przychodom z reklam. To dzięki nim się rozwijamy i chcemy rozwijać się nadal. Gdy rząd wprowadzi jednak zapowiadany podatek, przyszłość wielu niezależnych mediów - głównie tych mniejszych, też lokalnych - stanie pod znakiem zapytania. Nie godzimy się na to. W ten wyjątkowy dzień jesteśmy zatem z innymi mediami i dziennikarzami. Bo bez wolnych mediów nie ma wolnej Polski.
List otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych
„Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego „składką”, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19.
Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media. Wprowadzenie go będzie oznaczać:

osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści,
ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści. Ich produkcja daje obecnie utrzymanie setkom tysięcy pracowników i ich rodzinom oraz zapewnia większości Polaków dostęp do informacji, rozrywki oraz wydarzeń sportowych w znaczącej mierze bezpłatnie,
pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku z kieszeni każdego Polaka 2 mld złotych, media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł,
faktyczne faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej. Według szacunków, firmy określane przez rząd jako „globalni cyfrowi giganci” zapłacą z tytułu wspomnianego haraczu zaledwie ok. 50 - 100 mln zł w porównaniu do 800 mln zł, jakie zapłacą pozostałe aktywne lokalnie media.
Skandaliczne jest również niesymetryczne i selektywne obciążenie poszczególnych firm. Dodatkowo niedopuszczalna w państwie prawa jest próba zmiany warunków koncesyjnych w okresie ich obowiązywania.Jako media działające od wielu lat w Polsce nie uchylamy się od ciążących na nas obowiązków i społecznej odpowiedzialności. Co roku płacimy do budżetu Państwa rosnącą liczbę podatków, danin i opłat (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VOD itd.). Własną działalnością charytatywną wspieramy też najsłabsze grupy naszego społeczeństwa. Wspieramy Polaków, jak i rząd w walce z epidemią, zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel zasoby warte setki milionów złotych.
Zdecydowanie sprzeciwiamy się więc używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19”.
Redakcja meczyki.pl
Redakcja Meczyki10 Feb 2021 · 10:58
Źródło: własne

Przeczytaj również